Home > Lync 2010, Powershell, UC > Hjälp2 Lync server

Hjälp2 Lync server

Hjälp jag hittar inte en användare som jag precis har lagt till på Lync server!

Kontot ser fint ut i Lync kontrollpanelen (https://lyncserver.domain.local/cscp) i och är kopplat mot rätt Lync-server eller Lync-pool.
Vad gör jag?

1. Vänta en natt då Lync Server Address Book tjänsten kör synkronisering en gång per dygn. Standard tid för detta är 01:30 lokal tid.
Då hämtar Address Book tjänsten de senaste uppdateringarna från rtc databasen och skriver in dessa i address book filen.
Skriv Get-CsAddressBookConfiguration för att få fram följande information:

PS C:\> Get-CsAddressBookConfiguration

Identity : Global
RunTimeOfDay : 1:30 AM
KeepDuration : 30
SynchronizePollingInterval : 00:05:00
MaxDeltaFileSizePercentage : 20
UseNormalizationRules : True
IgnoreGenericRules : False
EnableFileGeneration : True

2) Om du inte vill vänta så gör dessa två Powershell-kommando i Lync Management Shell med alternativet Run as administrator.
Update-CsUserDatabase i Lync Server 2010 gör samma som abserver.exe –RegenUR gör i OCS 2007 R1\R2.

3) Update-CsAddressBook in Lync Server 2010 gör samma som abserver.exe –SyncNow gör i OCS 2007 R1\R2.

4) efter att du har kört kommandona så kan det ta upp till 30 minuter innan din klient ser uppdateringarna om du inte kör följande reghack.

5) Ändra i registret på din klient följande värde GalDownloadInitialDelay om du inte vill vänta ett slumpartat intervall.
A: Det kan du göra med följande reghack som du måste köra som administrator i kommandofönstret på din klient:
(eller lägg till det manuellt värdet GalDownloadInitialDelay registry key). Om värdet är 0 så lastas adressboken ner direkt istället för att vänta på servern.

reg add HKLM\Software\Policies\Microsoft\Communicator /v GalDownloadInitialDelay /t REG_DWORD /d 0 /f

B: Avsluta Lync client och ta bort GalContacts.db och GalContacts.db.idx filerna från användarens profilkatalog.
Om .db filen fortfarande finns när du startar Lync så får du vänta en slumpartad tid mellan 0 och 60 minuter innan du ser ändringarna lokalt. Genom att ta bort filerna tvingar du Lync att lasta ner en helt ny kopia med de senaste förändringarna.

På XP maskiner finns filerna här:

%userprofile%\Local Settings\Application Data\Microsoft\Communicator\sip_\

På Vista eller Windows 7 maskiner finns filerna här:

%userprofile%\AppData\Local\Microsoft\Communicator\sip_\

Gör en omstart av Lync klienten och se om du hittar ny information som telefonnummer eller adress till Lync kontakten.

Läs mer på Jeff Schertz blogg om Lync 2010 adressbokstjänst

Categories: Lync 2010, Powershell, UC
  1. 2011/08/03 at 11:13

    Henke har du startat en UC blogg lite sådär i smyg utan att säga nått 😉

    Bra jobbat, keep it up
    /Tommy

    • 2011/08/16 at 20:24

      Ja tänkte pröva WordPress men har ett fel på sidan som jag inte får bort. Får göra lite mf när buggen är borta. Är på väg till Stockholm i helgen. Allt bra med dig? Mvh Henke

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: